Organizacja

Jak zapinać pasy transportowe?

Pasy transportowe posiadają bardzo szerokie zastosowanie – pomagają przewozić różnorodne materiały w sposób bezpieczny, a nawet umożliwiają profesjonalny transport aut na lawetach. Zostały stworzone po to, aby szybko mocować ładunki w sposób trwały tak, by uniemożliwić ich przesuwanie się podczas jazdy. Trzeba jednak pamiętać, że takie pasy muszą zostać zamocowane w odpowiedni sposób i warto mieć świadomość, że każdy tego typu element podczas transportu delikatnie pracuje. Kiedy porusza się tematykę tego, jak założyć pasy transportowe, koniecznie jest zrozumienie faktu, że służą one do mocowania, a nie do zawieszania poszczególnych ładunków. Za pomocą takich pasów można w dużej mierze unieruchomić dany element, ale w żadnym razie nie powinno się go podnosić.

Jak zapinać pasy transportowe?

Sposób mocowania wynika z samej konstrukcji takich akcesoriów. Pasy transportowe do lawety, a także każde inne elementy tego rodzaju, składają się z części krótkiej oraz długiej. Część długa to tak naprawdę głównie zwinięta taśma odpowiedniej długości, którą oplata się ładunek. Z kolei samo mocowanie znajduje się w części krótkiej. Oprócz kawałka pasa znajdują się tu też takie części jak zapadka, element zwalniający oraz dźwignia, a cały mechanizm określany jest jako napinacz. Oczywiście, im większy i cięższy ładunek przeznaczony będzie do transportu, tym pasów potrzeba będzie więcej i też ich długość powinna być odpowiednia. To właśnie napinacz znajdujący się w części krótkiej odpowiada za stabilizację ładunku – jeszcze przed założeniem pasów należy sprawdzić, czy ten element nie jest uszkodzony i czy działa poprawnie.

Jak zamontować pasy transportowe krok po kroku?

Z jednej strony istotne jest poprawne zapinanie, a z drugiej to, aby być w stanie później zluzować pasy transportowe. Laweta, przyczepa czy też paleta – we wszystkich tych miejscach sam sposób mocowania będzie taki sam. Najlepiej rozpocząć od rozwinięcia pasa na całej długości i oplecenia jego dłuższej części wokół ładunku, który chce się unieruchomić. Następnie można przystąpić do napinania pasa transportowego. Jak go zapinać, aby faktycznie ładunek był bezpieczny? Krótszą część zaczepia się o ramę. W tym celu należy końcówkę taśmy włożyć do szczeliny napinacza i przepleść na drugą stronę.

Kiedy zostanie przepleciona, trzeba postarać się o naciągnięcie taśmy z drugiej strony najmocniej i najściślej, jak to tylko możliwe, najlepiej do momentu, kiedy pojawi się już znaczący opór. Co istotne, pasy transportowe na całej swojej długości muszą leżeć równo, nie mogą być zwinięte czy poskręcane. Samo napinanie taśmy wykonuje się za pomocą specjalnej rączki, którą kręci się, aby owinąć bęben. Kiedy pas zostanie nawinięty, napinacz się zamyka, a taśmę, która pozostała luźna, najlepiej schować i zabezpieczyć.

Praktyka użytkowania pasów transportowych

Jak widać, instrukcja nie jest skomplikowana, ale oprócz tego, jak zakładać pasy transportowe, trzeba jeszcze wiedzieć, jak po dojechaniu do celu powinno się je zluzować, aby uwolnić ładunek. Tak naprawdę polega to na ponownej obsłudze rączki, która służy do wprawiania w ruch bębna. Kręcąc nią w drugą stronę niż przy zakładaniu pasów można je zluzować. Wystarczy przekręcić ją o około 180 stopni, aby pas całkowicie puścił.

Oczywiście, pasy transportowe powinny być używane zgodnie ze swoim przeznaczeniem. Każdy taki produkt posiada stosowną etykietę, gdzie między innymi jest określona wytrzymałość danego modelu. Wiedząc, jaki ciężar może ona zabezpieczyć, znacznie łatwiej oszacować, ile takich pasów i w ilu punktach ładunku trzeba będzie zamocować, aby wykonać zadanie w sposób bezpieczny, bez ryzyka uszkodzenia transportowanych elementów. Dobrze też pilnować, aby w trakcie użytkowania pasów nie zdzierać i nie niszczyć etykiet, które posiadają – zwłaszcza jeśli posiada się kilka różnych modeli. Dzięki temu będzie można łatwiej zidentyfikować ich możliwe przeznaczenie.

Ostatnią, ale bardzo istotną rzeczą jest to, aby pasów używać zgodnie z instrukcją i nie stosować mechanizmów napinania innych niż ręczne – zastosowanie zbyt dużej siły może nawet zerwać taśmę. Dodatkowo, transportując ładunki o ostrych krawędziach, koniecznie trzeba taki pas dodatkowo zabezpieczyć. 

Zostaw komentarz